Typ44 was tijdens zijn introductie een moderne, vooruitstrevende auto. Dit beeld werd mede gecreëerd door de techniek van het model.

quattro

Zeven letters die de slogan ”Voorsprong door techniek” in één keer waarmaken. quattro is de naam voor vierwielaandrijving bij Audi en tevens de modelnaam voor de Audi quattro, de revolutionaire coupé met vierwielaandrijving.

quattro werd per toeval ontdekt door Jörg Bensinger, die tijdens het testen van vroege Typ 44’s in het hoge noorden ontdekte dat zijn Volkswagen Iltis (met vierwielaandrijving) veel beter reed in deze omstandigheden dan de 100. Hij besefte dat als een personenauto werd uitgerust met vierwielaandrijving dit goede gevolgen moest hebben voor de weglegging.

Toch was het niet makkelijk om de Audi Typ44 met quattro uit te rusten, de bodemgroep moest compleet nieuw worden ontworpen voor de kardanas. De achteras was uitgerust met een dubbel-draagarm-systeem die naast het lcihte gewicht ook erg compact was. Hierdoor ging geen bagageruimte verloren. De achteras was ook uitgerust met een remkrachtregelaar, die in bochten het ”overremmen” van de achterwielen verhinderde.

De krachtoverbrenging op de achteras ging via een differentieel (sperbaar) met tussen de versnellingsbak en het differentieel nog een tussendifferenteel. De vooras van de quattro was grotendeels hetzelfde als die van de normale Typ44’s, alleen de stabilisatiestangen werden vergroot in diameter van 23 naar 26mm.

Vanaf november 1984 worden quattro’s geleverd met de vijfcilinders, slechts een handjevol (+/- 750 stuks) worden geleverd met een 1.8 viercilinder.

20V-motoren

De 20V-motoren staan voor het absolute summum op het vijfcilinder gebied, de 200-modellen die er mee geleverd zijn hebben een cultstatus onder liefhebbers.

In de basis was het blok een ”normale” vijfcilinder Turbo, deze motoren werden vaak bekritiseerd door de het turbogat, dit moest met deze 20-klepper worden verholpen. De 20V is een vijfcilinder met vier kleppen per cilinder, met veel onderdelen van de zeer exlusieve Audi Sportquattro.

Om het turbogat te verwijderen was de eerste prioriteit de cilinders beter te vullen met de juiste verhoudingen. Daardoor werd eerst de lucht gekoeld door een Intercooler. Vervolgens werden grotere kleppen geproduceerd. Deze 20 kleppen worden door de twee bovenliggende nokkenassen (aangedreven door een ketting) bewogen. De nokkenas komt in contact met de kleppen door hydraulische klepstoters. Het inlaatventiel is gepantersd en heeft een diameter van 32mm, het gepantserde uitlaatventiel een diameter van 28mm.

De nieuwe turbo (KKK K24) kon door deze aanpassingen meer druk opbouwen bij een lager toerental, het turbogat was drastisch verkleind.

20v-motor-typ44-nl

TDI-motoren

Al in 1976 begon Audi met het ontwikkelen van de 2.5 TDI motor in de technische gebouwen van Audi Neckarsulm. De motor kwam pas op de markt in modeljaar 1990, dit omdat er veel onderzoek was naar directe inspuiting in personenwagens.

Directe inspuiting heeft als grote voordeel dat er minder warmte verloren gaat tegenover indirect ingespoten motoren. Er zijn echter ook nadelen, zoals de onrustige loop van de motor door de plotselinge ”krachtexplosies”.

De motoren werden als eerst getest als viercilinders in VW Golfjes, deze eerste tests waren nodig om een beslissing te nemen voor éénstralige of meerstralige injectie. De keuze viel op de meerstralige injectie, deze vorm had minder uitstoot en brandstofverbruik maar wel meer kracht en ook een beter startgedrag (zowel koud als warm). De afname van het verbuik tegenover een normale indirect ingespoten dieselmotor met dezelfde cilinderinhoud werd geschat op 10 tot zelfs 25%! Daarnaast kon de motor zonder voorgloeien worden gestart, ook bij een temperatuur van -10 graden celsius!

De uiteindelijke motor bewees zich als een hypermoderne dieselmotor met 2461 cc en 120pk. Het geluid van de motor was veel minder als dat van vergelijkbare, daarnaast had de motor een ongelooflijk koppel van 265Nm wat al vrij kwam bij 2250 toeren per minuut! Ook de topsnelheid was verbazingwekkend, 200 kilometer per uur. Op één 80L tank kon je daarnaast ook nog eens 1400km rijden! Ongekende prestaties.

Motorenaanbod: